Monday, September 22, 2014

Első hét - 1. rész

Sziasztok!

Túl vagyok az első héten, szerencsésen túléltem. :D Persze azért nem kell rosszra gondolni, személy szerint én nagyon élveztem az első hetet.

Eredetileg az első nap után szerettem volna egy helyzetjelentő bejegyzést írni, de a hétfői 4 órám után úgy éreztem nem ért elég impulzus ahhoz, hogy normálisan meg tudjam írni a bejegyzést, így úgy döntöttem inkább az első hétről írok egy kétrészes maratoni beszámolót.

Hétfőn az első órám az ókori és keleti történelem - Kína története volt, Vámos Péter tanár úrral. A félévvel, és a vizsgával kapcsolatos információkat gyorsan elmondta, majd bele is vágtunk az első óra anyagába, mely Kína térbeli és időbeli keretek közé szorítása volt. Beszéltünk Kína részeiről, hogy miért kapta Kína a Középső Birodalom vagy éppen a Mennyei Birodalom nevet, és olyan érdekességeket is tanultunk, hogy a 20. századig milyen névvel illették a különböző népeket égtájak szerint.
Így elsőre Vámos tanár úr korrektnek tűnik, élveztem az óráit (a keleti filológiákat is Ő tartja csütörtökönként). 
Az ókori és keleti töri sajnos csak 60 perces, de mégis olyan gyorsan elrepült, hogy észbe sem kaptam, már a "Köszönöm a figyelmüket" mondat hagyta el Tanár úr száját. 
Higgyétek el, előbb-utóbb rá fogtok jönni, kedves leendő károlisok, hogy az a 45 perc, amit középsuliban kínszenvedés volt végigülni egyetemen pikk-pakk elrepül.

A második órám a Bevezetés az irodalomtudományba című előadás volt, Mészáros Márton tanár úrral. Erről az óráról kialakult véleményem még nincs, ugyanis hétfőn csupán egy 20 perces tájékoztatót kaptunk a félév és a vizsga menetéről, a kötelezőket elmondta Tanár úr, és már mehettünk is. A 20 perces szupergyors és szuper rövid tájékoztatóra azért volt szükség, mert nagyjából kétszer annyian vettük fel a tárgyat, mint amennyi egyébként a terem, amibe kiírták a tárgyat, befogadóképessége lett volna. Így ahogy velünk végzett Tanár úr, jött a következő turnus. :)

A hétfői harmadik órám egyike azoknak az óráknak, amik instant kedvenceim lettek. Az óra a Távol-keleti vallások Nemeshegyi Péter tanár úrral. Nemeshegyi tanár úr egy tündéri ember, hatalmas tudással, és eszméletlenül jó humorérzékkel. Mondhatnám, hogy meg sem látszik rajta a kora, hiszen 91 évesen még aktív egyetemi tanár. ^^ Az első órán az indiai vallásokat vettük, és mesélt nekünk egy egészen picit arról a közel négy évtizedről, amit Japánban töltött. Ezen az órán szintén nem vettem észre milyen gyorsan eltelt az a 90 perc, amíg Nemeshegyi tanár úr beszélt. Próbált minket is bevonni az óra menetébe, rengeteg dolgot kérdezett tőlünk, hátha tudjuk rá a választ. Ami a legjobban megmaradt, az az út volt, hogy hogy is mondják japánul (ha már japán szakosok vagyunk. :D És persze nem azért maradt meg, mert nem tudnám, hogy az út japánul michi). Nem mindegy, hogy on'yomit (a kínai olvasatot) vagy kun'yomit (a japánt) vesszük-e alapul. Mert a "dou"-t, ami az út kínai olvasata kanji-összetételekben szokás használni, a michi pedig önállóan is megállja a helyét.

Az utolsó órám Stilisztika és retorika volt, Heltainé Dr. Nagy Erzsébet tanárnővel. Stilisztikán sem igazán csináltunk semmi érdekfeszítőt, megbeszéltük a félév menetét, és a vizsgakövetelményt, ami egy 5 perces érvelő beszéd megtartása a félév végén, egy megadott témában. (Van három eszméletlenül jó téma, amit kiválasztottam, de magam sem tudom melyiket szeretném jobban.) Valamint az óra végén egy memóriajátékot is játszottunk.

Kedden ókori és keleti művtörivel kezdtünk, Strausz Janka tanárnő vezényletével. Azért művtörivel, mert országismeret a félév második felében lesz, 6 alkalommal. Az országismeret és az ókori és keleti nyelvek és írások óra (ez péntekenként van) váltja egymást a félév során.
Művtörin megbeszéltük a félév menetét, majd belekezdtünk a Joumon-kor és a Yayoi-kor megismerésébe. Élvezetes óra volt, sok-sok új dolgot megtudtam a japán művészettel kapcsolatban. Kíváncsian várom a félév további óráit is. Most pedig azon munkálkodom, hogy Itou Nobuo Japán művészet című könyvét megszerezzem valahonnan, mert úgy tűnik annak megléte elengedhetetlen feltétel lesz a művészettörténet órán.

Egy laza kétórás szünet után jött az eddigi legeslegeslegeslegkedvencebb órám, a Nyelvhelyesség I, Wakai Seiji sensei-jel. Nagyon jó hangulatban telt az óra, sokszor tört ki a csapatból a nevetés. Seiji sensei bemutatkozott nekünk, kicsit mesélt magáról, majd megbeszéltük a félév és a vizsga menetét, és hogy milyen módszerrel fogunk tanulni (mindenki mindenkivel, és nem csak a melletted ülőhöz odafordulsz csapatmunkakor a félév során, ezt nevezik megosztott intelligenciának. :) ), és persze volt néhány bemelegítő feladat is, mégpedig hogy ki milyen fagyit szeret, milyen furcsa ízű fagyit evett már, és hol van szerinte a legjobb fagyizó. Ezen felül pedig volt még két mondatalkotási feladat, azt is naagyon élveztem. Seiji sensei többnyire japánul beszélt, néha egy-egy magyar mondattal vagy szóval megtűzdelve.

Nyelvhelyesség után következett egy Japán nyelvtan III, Janó István tanár úrral. Az óra alatt nem sokat haladtunk a könyvben, inkább itt is a bemutatkozáson és a félévi jegyszerzés módján volt a hangsúly.

Szerdán csupán egyetlenegy órám volt. Ez pedig nem más, mint a Nyelvgyakorlat III, Goto Shota sensei-jel. A nyelvgyakorlat a harmadik instant legeslegkedvencebb tárgyam, leginkább azért, mert japánul folyt az óra, csipetke angollal és magyarral vegyítve.
Az első órán (mivel a haladósok közé tartozom, tehát a másodikosok nyelvóráira járok be) mindenféle jikoshoukai (bemutatkozás) nélkül estünk neki a Dekiru 2. kötetéből a 26. leckének. Szó volt még a JLPT-ről, hogy 26-ig aki még akar jelentkezhet (szóval kedves idén JLPT-zni vágyó olvasóim, tessék iparkodni!), és megkérdezte, hogy ki az aki idén megy JLPT-re. A csoportból én tettem fel egyedül a kezem. Persze számítanom kellett volna rá, hogy megkérdezi melyik szintre megyek, mégis váratlanul ért. Úgyhogy kicsit botladozva, de kinyögtem, hogy idén N3-ra megyek. ^^' 

Itt és most zárom az első hét első részét, nemsokára érkezik még a csütörtöki és pénteki nap is. :) Valamint igyekszem minden tárgyról egy hosszabb lélegzetvételű tárgyleírást adni Nektek.
 

No comments:

Post a Comment