Saturday, February 7, 2015

Tárgyleírások - Írások

Sziasztok!

Megérkezett a leírásom a röviden csak "Írásoknak" becézett amúgy nagyon kedves és cuki tárgyról, amiért amúgy is mindenki odavan. (Azt hiszem a szarkazmusom már megint túl messzire ment...)

Óra: Ókori és keleti nyelvek és írások
Oktató Fehér Bence (vagy Ben White, ha úgy tetszik...)
Kód: BAA 0710
Időpont: Péntek, 08:00-10:00
Terem: Kossuth Klub 3

A Kossuth Klubról már az irodalomtudományos posztban írtam, azzal nem is húznám az időt.

Alapvetően az írások nekünk ebben a félévben az első negyedévben volt, és az Országismeret II. vette át a helyét a második negyedévben. Először azt hittem, nem kell majd tőle tartani, mert már tanultunk az ókori írásokról egy keveset a középsuliban is. Tévedtem.

Első, és legfontosabb aranyszabály, amit kedves leendő károlis japánosok nagyon véssetek az eszetekbe: Minden, de minden tárgyra tanulni kell, ezt pedig egyenesen úgy kell kezelni, mintha szentírás lenne! Sőt, szerintem az sem árt, ha a jegyzeteteket úgy bemagoljátok, hogy még azt is tudjátok hogy "központoztatok". (Oké, ez most csak vicc volt.)

Mindenféle viccet félretéve, ez az óra nekem talán nem is a tananyag miatt (egy picit talán emiatt is, mert a lineáris B nagyon nem mókás), de a tanár miatt került a "Mumus tárgyak" címszó alá. A Senseiemet ugyan nem tanította, de a senpaioktól elég sok olyan dolgot hallottam, ami miatt féltem az órától. Ebből kifolyólag pedig nem is szerettem

Először a sumér és akkád írással kerültünk egy picit közelebbi kapcsolatba, ahol olyan szépséges  fogalmakkal ismerkedhettünk meg (a teljesség igénye nélkül), mint a determinatívum, vagy a fonetikus komplementum. De volt ott még olyan csodálatos dolog is, mint az akkadogram. Ezek után sorban jöttek például az egyiptomi, krétai, föníciai, ugariti írások, a rúnák, és végül a mongol írásról is szót ejtettünk. ^^ Úgyhogy igazából én úgy érzem, talán a mongol írás volt a szakhoz legközelebb eső téma. De ez csak személyes vélemény.

Hogy is mondjam... Ami a tanár urat illeti, rögtön első pillanatban lejött róla, hogy fura egy figura (amit később a Senseiem is megerősített, mert bár nem tanította, azért néha látta a folyosón, meg hallott ezt-azt). A senpaiok szerint mi még egy elég "szalonképes" Fehér Bencét kaptunk, tavaly állítólag rosszabb volt (guglizzatok rá, és valahol az első vagy a második kép Ő - a szerk.). Bízom benne, hogy a következő évfolyamok is egy, még a miénknél is szalonképesebb Fehér Bencét kapnak. Reméljük lehetséges.

A "fura egy figura" jelzőt nem csak arra értem, hogy nagyjából úgy kezelt minket, mintha mi is úgy kennénk-vágnánk az ókori írások témakörét, mint Ő, hanem úgy általában a személyére. Mert bár igenis süt róla, hogy oda-vissza van a szakterületéért (és ezért egy cseppet tisztelem is), az, ahogy előadja a dolgokat nekem nem igazán jött be. Gesztikulálni éppenséggel nem gesztikulált soha (én legalábbis nem emlékszem, hogy lett volna olyan), de kifejezetten "üdítő" látvány volt, mikor a feje felett összekulcsolt kézzel magyarázta az anyagot. Vagy mikor egy háromszög alakban kilátszott a hasa, mert két gombot elfelejtett begombolni az ingén.
Pont a fentebb említett okokból adódóan (meg amiatt is, hogy igazából néha-néha elvesztettem a fonalat, és lemaradtam a jegyzeteléssel) nem mertem olyan sokszor felnézni a tanár úrra, mert féltem, hogy elnevetem magam.

Annak ellenére, hogy a katalógussal a tanár úr abszolút nem vesződött, pont azért, mert az egész évfolyamnak szólt az óra (és 120 valamennyi nevet felolvasni elképzelhető, hogy elvette volna az óra jelentős részét), én azt javaslom, erre az órára, mindenképpen menjetek be. Még akkor is, ha ugyanígy lesz, az első negyedévben, és esetleg a pokolba kívánjátok majd, mert pont péntek reggel nyolctól lesz. Azért mondom ezt, mert vannak részek, amiket, ha nem halljátok a tanár úr magyarázatát, nem biztos, hogy meg fogtok érteni.

Talán sovány vigasz lesz, annyi negatívum után, amit most írok de: az Írások csupán egy egy féléves tárgyacska, nem épül rá semmi sem. Így az első félév után semmilyen egyéb tárgy nem lesz vele. Persze ahhoz előbb át kell menni a vizsgán.

No comments:

Post a Comment